Fannys bett!

Nu tänkte jag berätta för er vad jag använder för att hålla koll och få stopp på min söta lilla ponny!



Jag använder mig av ett tvådelat pessoabett med tre ringar, bettskivor och en aachenrem.
Bettskivorna sitter på bette för att bettet ska bli stabilare i Fannys mun och inte åka omkring så mycket eftersom att det stör henne så mycket och det gör det svårare för mig att hålla hästen stabil.
När man köper detta bett får man ingen rem med. Därför har jag valt att köpa en aachenrem som man igentligen har till tränset över nosen på hästen. Istället använder jag den som en "stopprem" mellan en av de övre ringarna på bettet, under fannys "haka" till den andra översta ringen på bettet. Det är så här pessoa betten ska användas egentligen. Och han som har skapat bettet säger att "det är kul att så många gillar och använder mitt bett, men det är synd att dom inte använder det på rätt sätt!". det är alltså med rem under hakan som detta bett ska bäras. Det gör att när du tar tag i tyglarna för att stanna så håller remmen emot att bettet dras så mycket bakåt av tyglarna. Istället skapar den ett tryck så att hästen stannar.

Nu vet ni det också, ni som inte redan visste det! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0