Gårdagens veckoträning!

Nu är jag hemma, som ni har längtat eller hur! ;) Det visste jag väl. Men nu kan ni pusta ut för nu är jag tillbaka på spåret igen! Har ju haft det lyxigt hela veckan med tanke på att mamma har ridit fanny sen i söndags då jag for till stockholm.

Så nu när jag kom hem var det bara att åka på träning kl 09.00 på kungsnäs för Kiki. Kändes verkligen skönt att hon hade hållts igång hela veckan så hon slapp vara snabbast i världen på träningen.

Hon jobbade på som en dåre, hon gick kanon fint hela träningen om jag får säga det själv. Lyssnade bra på hjälperna men när jag lägger till skänklarna nu samlar hon sig istället för att springa framåt, det är så skönt! Det tackar jag min galna ponny för! Det var precis vad hon gjorde när kiki bad oss öka traven på långsidorna och ha hästarna utåtställda. När jag la på benen för att öka var det inte det enklaste, hon samlade sig men tyckte att det var jobbigt att springa på fortare i den samlade formen. Jag är nöjd över vad hon preseterade iaf, hon lyssnar ju och lär sig av det vi kämpar på varje dag alla veckor.

Tänkte presentera träningens övningar för denna vecka här nedan



Vi började dagens ridpass med denna övning som jag berättat om tidigare. På "långsidorna" ska hästen vara utåtställd och på kortsidorna inåtställd. För att få hästen att gå i form och hålla sig så rak som möjligt innanför spåret utan att vingla fram ska man rida med benen hela tiden. Tyglarna är bra till för att hålla ett stöd. Allt handlar om att rida med benen. Det håll du väl ställa hästen åt, den innerhanden alltså mot hästen huvud åt de håll du stället åt ska vara lite upphöjd men fortfarande samma längd som yttertygeln såklart som hålla låg och stabil. Sen är det bara att kämpa på med benne för att få hästen stabil och flytta sig i hörnen samt att den ställer igenom när du ber den vara inåt och utåtställd. Fanny jobbade på bra i den här övningen, hon var väldigt duktig!


De två hindrena som är i volterna är två cavalettis, på mitten ser du ett räcke med en bom framför.
Denna övning går ut på att lägga en volt runt en cavalettibommen, hålla hästen stabil med hjälp av skänklarna utan att vingla fram och efter det lilla räcke på mitten som i detta fall bestod av ett kryss. Denna övning utfördes i trav, därför ligger det en bom framför räcket. Efter räcket ska hästen fatta galopp med fortfarande vara stabil och rak för att sedan kunna lägga en volt runt nästa cavalettibom. Fuska inte med benen över hindren, man får inte glömma att hålla om hästen med benen även över hindret så att man landar stabilt!


Dagens sista övning var en galoppövning! Som jag tjatat om tidigare som kiki tjatat på oss om är dessa 18 m. Vi måste lära oss hitta ett bra tempo och känna rytmen. Därför fick vi även idag rida en övning med 5 galoppsprång som vi gjort de senaste träningarna. Denna övning gick över en cavalettibom, till en oxer och ännu en cavalettibom. Mellan varje cavaletti och oxern skulle man ligga på 5 galoppsprång. Alltså 18 m mellan varje hinder. Fanny och jag valde att ligga på 4 jämna galoppsprång. Hon har svårt att korta sig mot hinder och vill gärna springa iväg i sin egen takt. Det blir lite enklare för henne när det blir högre hinder för då inser hon att hon inte bara kan springa iväg på hindren för då blir det en krasch! men på 4 jämna galoppsprång gick det bra, och det var det som var meningen med övningen. Att hålla en jämn galopp. Vi gör framsteg!

Tack för mig!! Peeeaceee!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0