Gårdagens träning!

Hej! Jag har inte bloggat på länge, men jag har haft fullt upp med annat. Och om jag inte bloggar med glädje är det ingen mening att jag skriver alls. Jag mena, ibland hinner man inte med allt!

Men nu tänkte jag berätta om gårdagens träning!



Det var kiki som höll i denna träning också! Vi började med att rida över en bom i en åtta, byta galopp över bommen och försöka få hästen att ha 18 galoppsprång mellan bommen till bommen igen på en volt.
Fanny hade lite svårt för att byta galopp över bommen, hon ville bara springa om ponnyn som red före oss och samtidigt som oss i övningen så från hennes sida var inte koncentrationen på topp. Så det blev ganska "springit".
Men jag måste komma ihåg att sänka händerna, och inte krångla till det så mycket. Meningen med övningen var att kunna kontrollera galoppen och rida i samma tempo hela tiden Och kunna rida med benen för att ha en stadig galopp.


Nästa övning går över dessa 4 cavalettis runt på en volt (litet fyrkantsspår med runda hörn) Det första varvet man gjorde på volten från cavalettisarna till cavalettisarna skulle man räkna sina galoppsprång, jag tror att jag och fanny hamnade på 17, sen skulle vi försöka rida på 17 varje gång. man skulle alltså hålla de galoppssprången som man hade första varvet.  Fanny blir väldigt pigg över cavalettibommarna och det går fortare och fortare efter varje bom, därför är det svårt att hålla en jämn galopp även före och efter cavalettisarna. Men hon jobbade på bra med att bara hålla ett galoppsprång mellan varje cavalettibom.


Denna övning började i trav över en travbom till ett räcke, efter hindret ska hästen ta galopp och galoppera 5 galoppsprång innan bommen som liggr 18 m efter hindret. Fanny skötte denna övning bra. När jag hade hoppat denna övning såg jag att tyglarna satt i fel ring på pessoat, den stora ringen. och jag rider alltid på den som är imitten, den andra uppifrån. Det hade jag tydligen gjort på tävlingen också, det var kanske därför jag inte fick så bra stopp på fanny i första klassen!



I slutet av träningen hoppade vi en litet banan, den började över cavalettibommarna, till ett plank snetty igenom ridplanen vidare till en oxer snett igenom från andra hållet med 5 galoppsprång på 18 m till ett räcke.
Fanny skötte sig väldigt bra, hon bjöd fint på hindren! Jag höjde händerna en gång mellan oxern och räcket som hade ett avstånd på 18 m, då sänker hon ryggen och river. Jag får inte höja händerna! Jag måste rida med benen hur fort det än går. Hon lär sig när hon river , hon måste få tänka själv..jag ska bara hålla en stabil fart. Näår jag sedan tog om linjen och höll händerna nere och stilla hoppae hon som en gud! Otroligt bra kändes det och hon var högt över. Hon blir mycket stabilare och kan ta i med ryggen!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0